sidLa

My photo
Malaysia, Islam/Malay, Malaysia
aku menulis bukan kerna nama cuma ingin meluahkan isi hatiku yang terpendam walaupun aku tahu tempat sebaik-baik aku curahkan isi hatiku dengan Allah Taala...semoga apa yang aku coret,tidak menyinggung perasaan sesiapa pun dan aku mohon kemaafan andai itu berlaku...aku hanya insan biasa yang tidak lari dari melakukan kesilapan...

Wednesday, August 24, 2011

Oh Mak...aku sayang kitak...


                                         


                                     keadaan mak semalam ketika masuk spital

Assalamualaikum allz...dah lame tak update blog...macam biase bz manjang mengalahkan menteri Mesia kan?..hehehe...actually sekarang ni aku dah di kampung halamanku,baru sampai malam semalam,sedang menjaga ibuku yang bertarung nyawa dengan penyakitnya sejak semlm lagi...semalam ibu dikejarkan ke hospital...yer lah..tertiber seawal subuh nak bersahur,biler kejutkan ibu,ibu buat 'derk' aje...biler bangun dier tengok atas aje..panggil2 tak menyahut,so akak aku panggil abg aku yang sulung n ape lagi mule la kitorang sumer blur n panggil famili lain...so..panggil abg kepada mak aku pe sume...then dah tak tahan tahap gaban,akhirnye kitorang panggil ambulan bawak mak ke spital..itulah jalan terbaik bagi kitorang..

sesampai kat spital macam biase masuk ICU n check punye check mak just penat...yer lah...aku rase sebab mak byk sangat nak ke tempat yang dier nak tujui,akak aku yang no.2 turuti aje la..last dier kuar tu nak g solat terawih kat luar...mungkin sebab tu la kot mak dalam m0de kepenatan...

Sepanjang mak di hospital,aku amek kesempatan tid0...tid0?...bertuahnye ade anak cam aku kan?...mak masuk ICU,aku leh tid0 kat kerusi menunggu kat luar ICU tuh..seb bek la abg-abg aku sp0rting n tau aku dalam m0de cam mak aku jugak : KEPENATAN..yer le...drive dari JB ke Kl...then kat KL, kene carik memacam plak barang untuk bawak balek ke kampung,so kire tak menang tangan la sepanjang minggu ni...jadi aku amek kesempatan tid0 pagi semlm then aku amek alih jage mak bermula ptg dan sampai sekarang....

Aku tak kesah pun jaga mak sampai mak kuar wad, sebab nilah masanye aku menaburkan segala keringat aku menjaganya seperti mana mak pernah jaga aku dari aku kecil hinggalah dewasa nieh...mula-mula kekok la jugak...bukan ape,selalu gaduh aje ngan mak...coz mak dulu suke berleter...ade je nak dileter nye,tapi aku ni kan anak yang baik...hehehe...jadi d0k dengar aje la ape dileter mak tp sekarang,aku plak yang berleter kat mak..yer la..tanak makan ubat,mulut kecik je macam budak2 n siap kene sound dek akak aku yang aku berkasar kat mak...mak,kalo tak dipaksa,tanak dier nak makan sumer tuh...aku tak kesah la mak marah ke idak...hentam aje,janji mak kene makan n minum,baru ada tenaga...

Petang semalam pula, kami berbuka bersama semuanya..abang2 aku,akak no.2,adik aku serta anak-anak sedara aku berbuka di spital..nak bagi mak tak rase sunyi...seronok sekali la...dulu masa arwah ayah gitu jugak la...tp ayah ade mak,sekarang mak sorang,jadi anak-anak dier la teman dier...aku yang tak bekerja dan baru tamat pengajian terpaksa tangguh dan niat nak carik keje walaupun dah dapat,sebab bagi aku mak adalah segala-galanya...selagi hayat dier ada ni,aku harap aku boleh jaga dier dengan baik dan aku tanak menyesal dikemudian hari...




                                                      mi kolok goreng


Malam tadi aku jage mak...Alhamdulillah la, sepanjang jaga mak,mak tak de la cerewet...siap leh ber'dj' la sebab tak de nak buat pe..kal0 kat kampung ni k0mpem mata nak tid0 aje...semalam ntah k0L brape la haku tid0,awal la kowt sebab nak teman lagi mak tgh2 malam...bese le,nurse la,ape la,kan?...zzz

Dan...pagi ni sahur ngan bubur ayam aje,tu pun bubur mak tak makan...k0mpem akak n abg aku lupe la nak ant0 ngan aku tapi takpe la...cukup gak la ada bubur ayam tuh..share ngan mak aku pagi ni...bagi mak makan dulu la...ehehe...bukan aku melantak dulu okeyh!~....tau la aku sekarang nak melantak aje...

Dan pagi ni jugak...dah siapkan mak,salinkan pampers dier,bagi makan bubur ayam yang baru,bagi makan ubat dan biler doktor gtau mak dah tak yah masukkan air lagi dalam badan dier,jadi arini nak bagi mak jalan pulak la ke toilet...asyik baring aje mak,mane tak sakit aje kan?...

ni lah keje aku 2 hari nieh...h0pe korank sume doakan mak sembuh la,kuat sket dari sebelum ni..moga dapat bersama pada hari raya nanti...walaupun tahu kanser mak dah mungkin masuk ke peringkat penghabisan,tapi selagi ada usaha anak-anak dier bagi dier teruskan hidup,kitorank bagi mak nak buat pe je,kitorank turuti...macam arwah ayah dulu....

sesambil update blog pagi ni,ramai sedare berkunjung...ada yang tatau penyakit mak,kitorang gtau penyakit org tua...gitu la...pasnieh,aku nak balek umah dulu...abg yang sulung jage mak...esok abg yang sulung nak p Kanada kerana kerja,hari raya ke-4 baru dtg sini semula..ada kesempatan ni bagi dier jaga kejap ler kan?...aku nak balek mandi,pastu nak cat umah...ehe...dah keje aku kat sini,lalalalalala...ingat aku tak reti wat suma tu ka?...ehek...anak sapa la ni?..../me away siul2 dulu....Insya Allah...ada time,aku update blog lagi....Assalamualaikum sekali lagi...zasss...^_^

No comments:

Post a Comment